HTML

Hajtástechnika

A hajtástechnika igen széles skálán mozog, mégis mivel szűk szegmenst érdekel kevés információt lehet fellelni. Ez a blog helyet kíván adni mindenféle hajtástechnikai kérdésnek, felvetésnek, megoldásnak. Ha esetleg valakinek kérdése merül fel megpróbálok rá választ adni.

Friss topikok

2010.06.29. 23:46 Gear

Szállítószalag méretezése

Szállítószalag méretezése

Példa:
 

 

 

 

 

  •     Szállítandó tömeg: m=100 kg
  •     Sebesség:  v=50 m/perc
  •     Hajtó dob átmérő: d=200 mm
  •     Szállítószalag anyaga gumi (tömegét elhanyagoljuk)
  •     A szállító szalag műanyag megtámasztáson csúszik -> μ=0,5
  •     g=9,81 m/s2, de az egyszerűség kedvéért 10-el számolunk

A szükséges nyomaték:

M2[Nm] = F[N] x r[m] , ahol r = d/2

M2=m x g x μ x r =100kg x 10 x 0,5 x 0,1 m = 50 Nm

A dob és egyben a hajtómű szükséges kihajtó fordulatszáma:

n2  = v / ( pí x d)= 50 m/min / (3,14 x 0,2 m) = 79,61 ford/perc

Válasszunk csigahajtóművet háromfázisú aszinkron villanymotorral!
(Az ilyen egyszerű hajtásokhoz a legegyszerűbb, legolcsóbb megoldás
a csigahajtómű. Vigyázat, a csigahajtómű nem jelenti azt, hogy önzáró!
Kb. i=80, 100 áttételeknél jelenthetjük ki 100% bizonyossággal, hogy mind
statikusan, mind dinamikusan önzáró. Ha szükséges válasszunk fékes motort!)
 

A hajtóműves motor teljesítményszükséglete:

    * η a csigahajtómű hatásfoka (felvéve 0,7-re)

P1 = M2 x n2 / 9550 x η = 50Nm x 79,61 1/min / 9550 x 0,7 = 0,59 kW

 

A csigahajtómű katalógusból kiválasztott hajtómű és motor típusa:
CMRV50-20 80B14 - SM080B4 0,75kW 4P, ezzel az összeépítéssel:
n2 = 70 1/min; M2 = 80Nm; fs = 0,9
(A szerviztényező - fs - kisebb mint 1, jelen példánkban megfelel, hiszen a hajtás nyomaték igénye kb. 50Nm, azonban, ha erősebb rázkódásnak, megrántásnak, túl sűrű indításnak van kitéve válasszunk nagyobb hajtóművet!)

Szükség esetén frekvenciaváltó kell a motor fordulatszám szabályzásához!
Egyéb befolyásoló tényezők: indítások gyakorisága, környezet (extrémebb hőmérséklet, vegyi anyagoknak kitett stb.) Szalag döntési szöge. Stb.

Szólj hozzá!


A bejegyzés trackback címe:

https://hajtastechnika.blog.hu/api/trackback/id/tr222119777

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása